środy o 22:00
Więcej
< Artykuły

Leni Riefenstahl - biografia

Urodzona: 22/08/1902

Zmarła: 08/09/2003

Miejsce urodzenia: Berlin

 

Berta Helene Amalie Riefenstahl, nowatorska reżyserka filmowa i nazistowska propagandzistka, urodziła się w zamożnej i kulturalnej rodzinie, a karierę artystyczną rozpoczęła jako tancerka. Zyskała uznanie na berlińskiej scenie, ale kres jej aspiracjom położyła kontuzja kolana.

W latach 20. zajęła się aktorstwem, grała w „filmach górskich” Arnolda Fancka. Kiedy doszedł do władzy Adolf Hitler, miała już na koncie własne dzieło z tego gatunku – „Błękitne światło”, którym przekroczyła granice obowiązujące ówczesne kobiety.

Życiowa szansa dokonania czegoś wielkiego pojawiła się w 1934 roku, kiedy zaproponowano jej nieograniczony budżet na realizację filmu o dorocznym zjeździe nazistów. Tak powstał „Triumf woli”, jedno z przełomowych dzieł Riefenstahl, kluczowe dla historii filmu w kategoriach nowatorstwa technicznego.

„Triumf woli” stał się też istotnym elementem hitlerowskiej propagandy, co wywołało oskarżenia – konsekwentnie odrzucane przez samą Riefenstahl – o sympatyzowanie z nazizmem.

Jej następny wybitny film „Olimpiada” to urzekający wizualnie dokument o igrzyskach olimpijskich w nazistowskim Berlinie 1936 roku. Dzieło to zachwyciło miłośników filmu rewolucyjnymi rozwiązaniami technicznymi, ale zarazem wywołało głosy krytyki z powodu cokolwiek faszystowskiej obsesji na punkcie siły fizycznej i piękna ludzkiej postaci.

Po II wojnie światowej Riefenstahl spędziła cztery lata we francuskim obozie internowania. Powojenne władze przesłuchiwały ją kilka razy, ale ostatecznie nie skazano jej ani za domniemany udział w propagowaniu nazizmu, ani za to, że w swych filmach wykorzystywała więźniów obozu koncentracyjnego. Riefenstahl utrzymywała, iż nie zdawała sobie sprawy z charakteru tych obozów, później zaś twierdziła, że naziści ją „zafascynowali”, ale była politycznie naiwna i nie miała pojęcia o zbrodniach wojennych.

Powojenny zakaz produkcji filmowej w Niemczech przeszkodził jej nieco w karierze, ale artystycznych ambicji Riefenstahl bynajmniej nie przygasił nawet upływ czasu. W wieku sześćdziesięciu lat odbyła serię wypraw do Afryki, gdzie spędziła wiele czasu wśród miejscowych plemion, dokumentując na fotografiach ich codzienne życie.

Po siedemdziesiątce zajęła się nurkowaniem i fotografią podwodną. Pasji tej oddawała się jeszcze jako dziewięćdziesięciolatka, czego ukoronowaniem był wydany w wieku stu lat album „Impressionen unter Wasser”. Ta kontrowersyjna artystka o imponującym dorobku była raz zamężna, ale nie miała dzieci. Zmarła we śnie w swym domu w Bawarii w wieku 101 lat.