< Artykuły

Pięć najsłynniejszych zagadek w historii lotnictwa

2014: Malaysia Airlines, lot nr 370

To bodaj najgłośniejsze zniknięcie samolotu w ostatnich latach. Samolot linii Malaysia Airlines, lot nr 370 z Kuala Lumpur do Pekinu, wystartował 8 marca 2014 r. z 227 pasażerami na pokładzie i miał wylądować w stolicy Chin o 6.30. Nigdy tam nie dotarł. O 1.07 po raz ostatni skomunikował się z komputerami na ziemi, a potem zamilkł. Kolejny zaplanowany kontakt, o 1.37, już nie doszedł do skutku.

Ostatnia zarejestrowana transmisja głosowa składała się z zaledwie siedmiu słów wypowiedzianych o 1.19 przez jednego z pilotów: „Dobranoc, Malaysian trzy siedem zero”. Obecnie poszukiwania koncentrują się na dnie oceanu w odległości 1100 mil od wybrzeży Australii Zachodniej, ale do tej pory nie znaleziono żadnych śladów zaginionego samolotu.

1948/1949: Star Tiger i Star Ariel

Zaginięcie tych dwóch samolotów spowodowało, że wycofano wówczas z użytku całą flotyllę maszyn Avro Tudor IV.

Star Tiger wystartował 30 stycznia 1948 roku z Santa Marii na Azorach do lotu na Bermudy. Gdzieś po drodze natrafił na ekstremalne warunki pogodowe i zniknął z radaru.

Rok później, 17 stycznia 1949 r., z Bermudów wyleciał do Kingston na Jamajce samolot Star Ariel. W ostatnim meldunku radiowym pilot informował, że ma dobrą widoczność, a lot przebiega bezproblemowo. Wkrótce potem samolot przepadł bez wieści.

Co łączyło oba te zaginięcia? Trasy lotu wiodły w rejonie tzw. trójkąta bermudzkiego.

1944: Glenn Miller

Boże Narodzenie 1944 roku. Występujący dla amerykańskich żołnierzy sławny lider big bandu Glenn Miller wsiadł do jednosilnikowego jednopłatowca, którym z bazy RAF-u w Tinwood Farm miał polecieć bezpośrednio do Paryża. Nigdy jednak nie dotarł nad Sekwanę i najprawdopodobniej zaginął gdzieś nad kanałem La Manche. Wedle jednej z teorii mógł stać się przypadkową ofiarą aliantów, ponieważ w tym samym czasie powracająca do bazy flota bombowców Lancaster zrzucała do kanału 100 tysięcy bomb zapalających.

1947: Star Dust linii BSAA

STENDEC. To, co wygląda jak akronim jakiejś tajemniczej organizacji rodem z komiksu, jest w istocie ostatnią, nader zagadkową, wiadomością wysłaną z pokładu samolotu Star Dust linii BSAA, który zaginął podczas lotu nad Andami. Pilotowany przez doświadczonego Reginalda Cooka odbywał on 2 sierpnia 1947 roku lot z Buenos Aires do Santiago w Chile. Po drugiej stronie gór nigdy się nie pojawił. Jedyne ślady tego, co się z nim stało – oderwany fragment silnika i strzępy odzieży – pięćdziesiąt lat później odnalazło na zboczu dwóch argentyńskich alpinistów.

1979: Varig Boeing 707-323C

Samolot ten zaginął wraz z sześcioma osobami zaledwie pół godziny po oderwaniu się od pasa startowego w Tokio, skąd wyruszył do Rio de Janeiro. Pomimo niewielkiej załogi przewoził bardzo cenny ładunek – 153 obrazy warte w sumie 1,2 mln dolarów. Ani ludzi, ani dzieł sztuki nigdy więcej nie widziano.