< Artykuły

Chronologia wydarzeń

LATO 1907
Rodzi się idea zbudowania „Titanica”
W Londynie lord Pirrie i Bruce Ismay postanawiają wybudować trzy luksusowe liniowce: „Olympic”, „Britannic” i „Titanic”.
31 MARCA 1909
Początek budowy
W stoczni Harland and Wolff w Belfaście (Irlandia) zostaje położona stępka „Titanica”.
31 MAJA 1911
Wodowanie „Titanica”
Statek zostaje z wielką pompą spuszczony na wody rzeki Lagan w Belfaście. Ogląda to ponad 100 tys. osób. Budowa statku wcale nie jest jednak skończona. Pozostaje sporo do zrobienia.
2 KWIETNIA 1912
Próbne rejsy
Całodzienny próbny rejs „Titanica” po Morzu Irlandzkim kończy się sukcesem. Następnie statek płynie do Southampton, by tam – zaopatrzywszy się w paliwo i zapasy żywności – wyruszyć w dziewiczy rejs.
4-10 KWIETNIA 1912
Ostatnie szlify
Trwają ostatnie prace, takie jak malowanie, rozmieszczanie mebli i dywanów, rekrutacja załogi i ładowanie zapasów.
10 KWIETNIA 1912
„Titanic” opuszcza Southhampton
Około północy statek wyrusza w dziewiczy rejs.
10 KWIETNIA 1912
„Titanic” dociera do Francji
Około 18.30 statek wpływa do Cherbourga, by tam odebrać przesyłki pocztowe i resztę pasażerów.
11 KWIETNIA 1912
„Titanic” opuszcza Irlandię
Statek wypływa ze swojego ostatniego portu w Queenstown (obecnie Cobh) w Irlandii około 13.30 z 2228 osobami na pokładzie.
11-13 KWIETNIA 1912
Ostrzeżenia przed lodem
Załoga „Titanica” otrzymuje liczne ostrzeżenia dotyczące gór lodowych wysyłane z innych statków przemierzających szlaki żeglugowe Północnego Atlantyku. Kapitan Smith kieruje się bardziej na południe.
13 KWIETNIA 1912 23.00
Awaria radiostacji.
Psuje się radiostacja. O 5.00 rano naprawiają ją Harold McBride i Jack Phillips.
14 KWIETNIA 1912 9.00
„Caronia” wysyła ostrzeżenie
„Titanic” odbiera ostrzeżenie „Caronii” przed górami lodowymi; kapitan Smith przekazuje je na mostek.
14 KWIETNIA 1912 11.40
„Noordam” wysyła ostrzeżenie
Holenderski liniowiec informuje o obecności lodu w okolicy.
14 KWIETNIA 1912 13.42
„Baltic” wysyła ostrzeżenie
„Baltic” ostrzega przed polami i górami lodowymi. Kapitan Smith przekazuje te informacje Bruce’owi Ismayowi – dyrektorowi White Star Line.
14 KWIETNIA 1912 13.45
„Amerika” wysyła ostrzeżenie
Niemiecki liniowiec wysyła ostrzeżenie przed dwiema ogromnymi górami lodowymi, ale nie dociera ono do kapitana Smitha.
14 KWIETNIA 1912 19.30
Bride odbiera ostrzeżenie
Radiooperator Harold Bride odbiera ostrzeżenie o górze lodowej w odległości około 80 km nadane ze statku „Californian” i przekazuje je na mostek. Kapitan Smith je właśnie kolację, dlatego wiadomość ta nie dociera do niego.
14 KWIETNIA 1912 21.30
Obserwatorzy wypatrują lodu
Drugi oficer Lightoller zleca obserwatorom wypatrywanie lodu. Lornetki podobno zostały w Southampton.
14 KWIETNIA 1912 21.40
Ostrzeżenie zignorowane
Operator radiowy Jack Phillips otrzymuje ostrzeżenie o górach lodowych nadane z „Mesaby”, ale ignoruje je, gdyż jest zajęty odbieraniem informacji handlowych dla pasażerów.
14 KWIETNIA 1912 22.50
„Californian” uwięziony przez lód
„Californian”, znajdujący się w odległości około 30 km od „Titanica”, zgłasza, że utknął w lodzie. Operator radiowy „Titanica” odpowiada, żeby go nie niepokoić, bo jest zajęty. Operator „Californiana” wyłącza się.
14 KWIETNIA 1912 23.40
Zauważono górę lodową
Lookout Frederick Fleet sees the iceberg. First Officer Murdoch orders the engine room to reverse the englines, and the Quartermaster to turn left, and closes the doors between watertight compartments. The Titanic strikes the iceberg 37 seconds after its sighting.
14 KWIETNIA 1912 23.50
Andrews ocenia szkody
Architekt okrętowy Thomas Andrews szacuje szkody spowodowane zderzeniem „Titanica” z górą lodową. Po zaledwie dziesięciu minutach od uderzenia poziom wody nad kilem sięgnął niemal 5 metrów. Woda zaczyna się przedostawać do pierwszych pięciu wodoszczelnych przedziałów.
14 KWIETNIA 1912 PÓŁNOC
Kapitan Smith poznaje rozmiar uszkodzeń
Thomas Andrews informuje kapitana Smitha, że za półtorej godziny statek zatonie. Kapitan wydaje załodze polecenie przygotowania łodzi ratunkowych. Pierwszeństwo mają mieć kobiety i dzieci.
15 KWIETNIA 1912 0.15
SOS
Operator radiowy „Titanica” nadaje sygnał SOS. Otrzymuje odpowiedź od „Olympica”, „Frankfurtu” i „Carpathii”.
15 KWIETNIA 1912 0.15
Orkiestra
W salonie na pokładzie pierwszej klasy zaczyna grać orkiestra. Po pewnym czasie przenosi się na pokład, na lewą burtę.
15 KWIETNIA 1912 0.25
„Carpathia” rusza w stronę „Titanica”
Otrzymawszy sygnały SOS od operatora radiowego „Titanica” oddalonego o blisko 100 km, „Carpathia” rusza na pomoc.
15 KWIETNIA 1912 0.45
Spuszczenie szalup[, wystrzelenie rakiet i nadanie sygnałów SOS
Lifeboat 4 begins loading, Lifeboat 7 is lowered with 28 people instead of its capacity of 65. Officer Boxhall observes a vessel nearby, but it disappears. The first of the distress rockets is launched. Titanic radio operator sends first-ever SOS from a sinking ship.
15 KWIETNIA 1912 1.00-1.15
Spuszczenie „szalupy milionerów”
Lifeboat 4 begins loading, Lifeboat 7 is lowered with 28 people instead of its capacity of 65. Officer Boxhall observes a vessel nearby, but it disappears. The first of the distress rockets is launched. Titanic radio operator sends first-ever SOS from a sinking ship.
15 KWIETNIA 1912 1.15
„Titanic” przechyla się
Woda dosięga napisu „Titanic” na dziobie statku, który przechyla się lekko na lewą burtę.
15 KWIETNIA 1912 1.25
Spuszczenie kolejnych szalup
Łódź ratunkowa nr 12 zostaje spuszczona z 40 kobietami i dziećmi na pokładzie. Po zatonięciu „Titanica” pasażerowie zostają przetransportowani, zaś szalupa połączona z łodziami nr 4, 10 i 14. Wtedy piąty oficer Lowe zawraca, by uratować jeszcze 70 osób.
15 KWIETNIA 1912 1.40
Ismay wsiada do łodzi
Jako że większość łodzi ratunkowych już odpłynęła, ci, którym nie udało się do nich wsiąść, zaczynają się przemieszczać w kierunku rufy. Bruce Ismay zajmuje miejsce w składanej łodzi C.
15 KWIETNIA 1912 1.55
Najbogatsi zostawieni sami sobie
Drugi oficer Lightoller odmawia Johnowi Jacobowi Astorowi miejsca w szalupie nr 4. Ten żegna się więc ze swoją ciężarną żoną.
15 KWIETNIA 1912 2.05
Odpływają ostatnie łodzie ratunkowe
With 1,500 people still left on Titanic, and the advancing water a mere ten feet below the promenade deck, lifeboat collapsible D launches with 44 women and children. To prevent the boat from being stormed by panicked passengers, Second Office Lightoller fires his pistol in the air and forms a ring around the lifeboat.
15 KWIETNIA 1912 2.10
Dziób pod wodą
Dziób statku całkowicie zanurzona się w oceanie. Woda dostaje się na pokład.
15 KWIETNIA 1912 2.17
Gasną światła
Rufa „Titanica” coraz bardziej unosi się nad wodą, aż w końcu odpada od przedniej części statku.
15 KWIETNIA 1912 2.20
Zatonięcie „Titanica”
Statek znika z pola widzenia i ginie w głębinach oceanu.
15 KWIETNIA 1912 4.00
Przybycie „Carpathii”
Na miejscu katastrofy pojawia się „Carpathia”. Załoga statku zauważa dryfujące po oceanie łodzie ratunkowe. W ciągu 4-5 godzin 705 rozbitków zostaje przetransportowanych na pokład okrętu.
15 KWIETNIA 1912 20.20
Powiadomienie Associated Press
„Carpathia” wysyła depeszę do Associated Press, w której informuje agencję o przeprowadzonej akcji ratunkowej.
16 KWIETNIA 1912
Opublikowanie listy ocalonych
„Carpathia” wysyła listę ocalonych, która zostaje następnie wywieszona przed biurem „New York Timesa”.
17 KWIETNIA 1912
„Mackay-Bennett” szuka rozbitków
Wyczarterowany przez White Star Line „Mackay-Bennett” wypływa z Halifaksu w Nowej Szkocji w kierunku północnego Atlantyku, by szukać ciał ofiar. Dociera na miejsce 21 kwietnia. W ciągu 6 tygodni odnajduje 300 ciał (1/3 z nich pochowano w oceanie).
18 KWIETNIA 1912
Rozbitkowie docierają do Nowego Jorku
„Carpathia” dopływa do Nowego Jorku z 705 rozbitkami na pokładzie. Zostają oni powitani przez krewnych i znajomych pasażerów „Titanica”, a także przez tłumy gapiów i dziennikarzy.
19 KWIETNIA – 25 MAJA 1912
Przesłuchania w Senacie
W amerykańskim Senacie odbywają się przesłuchania w sprawie katastrofy.
2 MAJA – 3 LIPCA 1912
Przesłuchania w Wielkiej Brytanii
Wielka Brytania wszczyna dochodzenie w sprawie zatonięcia „Titanica”.
3 MAJA 1912
Pogrzeby w Halifaksie
Na cmentarzach w Halifaksie zaczynają się pochówki ofiar katastrofy. Około połowy ze 150 ciał nie udało się zidentyfikować.
1 WRZEŚNIA 1985
Odkrycie wraku „Titanica”
Po siedmiu dekadach na dnie Atlantyku wrak „Titanica” został odkryty przez amerykańsko-francuską grupę badaczy ze statku „Knorr”
SIERPIEŃ 2005
Mapy wraku
Ostatnia grupa badająca wrak „Titanica” sporządza jego pierwsze szczegółowe plany.
Uwaga: wszystkie podane godziny, miejsca, osoby i wydarzenia mają charakter przybliżony i są oparte o zapiski i relacje świadków.